Underholdningssjefen
Da Tom Wangerud i Underholdningssjefen AS bestemte seg for å finne en ny kollega, hadde han egentlig ikke tid.
Aktiv Bemanning hjalp ham med en tilpasset rekrutteringsprosess, slik at han fant riktig person enkelt, raskt og rimelig.
Underholdningssjefen
Da Tom Wangerud i Underholdningssjefen AS bestemte seg for å finne en ny kollega, hadde han egentlig ikke tid.
Aktiv Bemanning hjalp ham med en tilpasset rekrutteringsprosess, slik at han fant riktig person enkelt, raskt og rimelig.
– Virksomheten har vokst jevnt og trutt gjennom snart 20 år, og da jeg bestemte meg for å ansette en person til var det på overtid. Jeg hadde så mye å gjøre at jeg verken hadde tid eller overskudd til rekrutteringsjobben, forteller Tom Wangerud, daglig leder og eier av Underholdningssjefen AS.
Med bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen valgte han å etablere et bookingbyrå som leverer underholdning og innhold til events og andre arrangementer over hele Norge. Målgruppen er bedrifter, kurs- og konferansesteder og private selskap på Østlandet.
– Vår visjon er å gjøre folk litt gladere. Kundene ønsker seg en profesjonell samarbeidspartner, og vi er en liten aktør som har kommet oss godt gjennom de siste årene. Nå var tiden inne for å vokse.
Wangerud slo på tråden til rådgiver Even Haug i Aktiv Bemanning, som inviterte Underholdningssjefen til en felles brainstorming.
– Jeg ble utfordret på hva som var viktig for meg, og vi ble enige om å utsette annonsering og heller lete i nettverkene vi hadde fra før. Gjennom flere møter kastet vi ball, og jeg fikk hjelp til å tenke tanker jeg ikke hadde tenkt før.
Aktiv Bemanning legger stor vekt på at både arbeidsgiver og jobbsøker får hjelp til å ta riktig beslutning, fordi et ansettelsesforhold må føles rett for begge parter.
– Even stilte kritiske spørsmål ved vurderingen. Han hjalp meg med å holde fokus på hva jeg egentlig trengte hos en ny kollega, slik at jeg ikke ble blendet av feil kvaliteter. Det var en veldig nyttig prosess. Selv etter å ha intervjuet flere personer, manglet vi et åpenbart valg. I det vi vurderte å gå ut med en stillingsannonse, lanserte Even en kandidat han hadde blitt kjent med gjennom en annen rekrutteringsprosess.
Hege Karlsen hadde erfaring fra regnskap, markedsføring og logistikk. I tillegg var kjemien mellom de to god, og Underholdningssjefen fikk en ny medarbeider som passet perfekt i stillingen.
– Jeg er glad for at denne muligheten dukket opp. Even intervjuet meg i forbindelse med en annen ansettelsesprosess, men den stillingen viste seg å ikke være riktig for meg. Han visste dermed godt både hva jeg ønsket og hva Underholdningssjefen trengte, forteller hun.
I august 2023 begynte Karlsen i en 50 prosent stilling. Med en travel julebordsesong ble det 75 prosent stilling raskere enn Wangerud hadde sett for seg.
– Ansettelsen ble svært vellykket. Vi har et lite, men fint arbeidsmiljø. Mye av salget skjer via Google-annonsering og et svarskjema på hjemmesidene våre. Hege håndterer 80 prosent av henvendelsen derfra. Hun er selvgående og løser utfordringer, så kan jeg konsentrere meg om oppgaver som krever min spesialkompetanse. Jeg ser virkelig verdien av profesjonell hjelp til rekruttering. Dukker behovet opp på nytt, benytter jeg gjerne Aktiv Bemanning igjen, understreker Wangerud.