– Det handler om gode systemer og rutiner. Men først og fremst handler det om å vite hva man skal se etter
og hvor man skal lete.

Det sier rekrutteringsansvarlig Per Christian V. Bjerlin hos Aktiv Bemanning, som forteller at bemanningsbyrået nesten alltid klarer å finne de beste hodene og hendene.

 

Spesifikasjonen kan aldri bli bra nok

– Det begynner nesten alltid med bestillingen. Kravspesifikasjonen til kunden kan aldri bli bra nok. Vi er ganske gode til å grave og spørre for å avdekke behovet til kunden så spesifikt og detaljert som mulig. Jo bedre vi kjenner kundens behov, jo enklere er det for oss å finne den aller beste kandidaten, sier Bjerlin.
– En forskalingssnekker, javel, men hva skal vedkommende gjøre? Det er stor forskjell på en som er vant til systemforskaling og en som er dyktig på tradisjonelle teknikker. En tømrer, OK. Skal vedkommende sette opp gipsvegger eller jobbe med utendørs konstruksjoner? Slike ting må vi vite for å finne frem til rette vedkommende.

 

Jo bedre vi kjenner kundens behov, jo enklere er det for oss å finne den aller beste kandidaten

Ledende på flere områder

Det er ikke uten grunn at Bjerlin snakker om snekkere og tømrere. Aktiv Bemanning har nemlig levert en rekke dyktige fagfolk til bygg- og anleggsbransjen de siste årene. Spesielt i hovedstadsområdet.
– Det foregår massevis av byggevirksomhet i Oslo og omegn for tiden, av både små og store anlegg. Follobanen, for eksempel, krever massevis av fagfolk. Det er ikke til å legge skjul på at det finnes en mengde useriøse aktører i bemanningsbransjen, men vi har bestått alle revisjoner, og fått et rykte på oss for å være en seriøs, god og effektiv samarbeidspartner.
Vi har bestått alle revisjoner, og fått et rykte på oss for å være en seriøs, god og effektiv samarbeidspartner.

 
Vi er blant de ledende i området på jernbinding, og vi har også vært veldig gode på betongfaget de siste årene, sier Bjerlin, som understreker at Aktiv Bemanning er et allround bemanningsbyrå, som leverer til alle bransjer.
Aktiv Bemanning er et allround bemanningsbyrå, som leverer til alle bransjer.
For oss på Oslo-kontoret har det likevel handlet mye om bygg- og anleggsbransjen.
– For oss på Oslo-kontoret har det likevel handlet mye om bygg- og anleggsbransjen. Det er kanskje ikke så rart, for alle i bransjen vet at når vi får en hastebestilling på fredag ettermiddag, så klarer vi nesten alltid å ha en kandidat klar på mandag morgen.

Personlige egenskaper er vel så viktig

Når bestillingen er avklart og spesifisert, begynner arbeidet med å finne den rette kandidaten. Per Christian V. Bjerlin og kollegene hans i Aktiv Bemanning har naturligvis tilgang på alle mulige databaser og nettverk, men det er likevel ikke bare å taste seg frem til en løsning på oppdraget.
– Du skal ha god peiling på å kunne bruke databasene. Du skal vite hva du ser etter, og gjerne også det som ikke står. I gruvedriftsamfunn er det for eksempel mange dyktige maskinførere, men de er vant til gruver og tuneller, og er kanskje ikke de beste til å kjøre på veiprosjekter, sier Bjerlin, og understreker at kandidatens personlige egenskaper også har avgjørende betydning.
– Det hjelper ikke at du er verdens dyktigste fagmann hvis du ikke kan omgås dine nye kolleger. Er det null kjemi, er det nytteløst. Derfor tar vi alltid en grundig samtale med kandidaten før vi presenterer vedkommende for oppdragsgiveren.
Det hjelper ikke at du er verdens dyktigste fagmann hvis du ikke kan omgås dine nye kolleger
 

Velfungerende systemer og rutiner

Per Christian V. Bjerlin har mange års erfaring fra bemanningsbransjen, og vet hvor viktig det er med velfungerende systemer og rutiner.
– Tidligere hadde vi 600 til 700 fagfolk gjennom systemene våre hvert år. Med de stadige endringene for bransjen gjør at vi må tenke nytt når det gjelder faste ansettelser for kandidatene våre. Det stiller store krav til alt fra kontrakter og logistikk til bekledning og utstyr. Vi innførte et nytt CRM-system ved årsskiftet for å bli enda bedre til dette, og jeg mener at vi i Aktiv Bemanning har tatt hele prosessen et skritt videre. Vi får gode tilbakemeldinger fra både kunder og ansatte, og vi bruker vårt eget CRM-system hyppig i rekrutteringsarbeidet.
Vi får gode tilbakemeldinger fra både kunder og ansatte
Translate »